Η εξερεύνηση του διαστήματος είναι δύσκολη και όταν τα πράγματα πάνε στραβά, μπορεί να πάνε πολύ λάθος—όπως αποδεικνύεται από αυτή την ανάλαφρη ανασκόπηση των λιγότερο από ένδοξων στιγμών του 2024 να πάμε με τόλμη εκεί που κανείς δεν έχει πάει πριν. Από σεληνιακά προσγειωμένα αεροσκάφη που προσγειώνονται με κάθε τρόπο εκτός από τον σωστό τρόπο μέχρι ακυρωμένες αποστολές, εκρήξεις προϋπολογισμού και ακόμη μια απόδειξη του γεγονότος ότι δεν είναι εξωγήινοι—είναι ποτέ εξωγήινοι!—δείτε τις ατυχίες του 2024 που σχετίζονται με το διάστημα σε όλο τους το άδοξο μεγαλείο.
Το σπίτι ενός άνδρα στη Φλόριντα χτυπήθηκε από συντρίμμια του ISS
Υπάρχουν πολλά σκουπίδια σε τροχιά γύρω από τη Γη – και μερικά από αυτά τα σκουπίδια απορρίπτονται σκόπιμα από τον ISS, με την προσδοκία ότι θα καούν όταν εισέλθουν ξανά στην ατμόσφαιρα της Γης. Δυστυχώς, τον Απρίλιο, υπήρξε μια μάλλον θεαματική επίδειξη ότι αυτά τα κομμάτια απορριμμάτων μπορούν να αποδειχθούν πιο ανθεκτικά από το αναμενόμενο. Ο Αλεχάντρο Οτέρο από τη Νάπολη της Φλόριντα, ο οποίος ασχολούνταν με τις δουλειές του, χτύπησε όταν τα υπολείμματα μιας παλέτας φορτίου που κάποτε μετέφερε μπαταρίες στο ISS πέρασαν κατευθείαν στην οροφή του σπιτιού του. Ο Otero ήταν κατανοητό αδιάφορος:[There] ήταν ένας τρομερός ήχος», είπε στο WINK News της Φλόριντα, «και [the object] παραλίγο να χτυπήσω τον γιο μου».
Το SLIM προσγειώνεται στην πλάτη του
Όσον αφορά την εξερεύνηση του διαστήματος, το 2024 ήταν η χρονιά της αμφισβητήσιμης προσγείωσης. Το ιαπωνικό σκάφος προσεδάφισης σελήνης SLIM (ακρωνύμιο του «Smart Lander Investigating Moon») έδωσε τον τόνο τον Ιανουάριο προσγειώνοντας ανάποδα. Η SLIM έκανε την Ιαπωνία το πέμπτο έθνος που έφτασε στην επιφάνεια της Σελήνης και μπόρεσε να αναπτύξει με επιτυχία τα δύο ρόβερ της, αλλά η απότομη προσγείωσή της σήμαινε ότι τα ηλιακά πάνελ του προσεδάφισης δεν ήταν ευθυγραμμισμένα με τον ήλιο. Παρά το δύσκολο ξεκίνημά του, ωστόσο, το SLIM αποδείχθηκε εξαιρετικά ανθεκτικό. Απενεργοποιήθηκε για τη σεληνιακή νύχτα στις αρχές Φεβρουαρίου, από την οποία δεν αναμενόταν να επιβιώσει. (Οι σεληνιακές μέρες και νύχτες διαρκούν περίπου δύο γήινες εβδομάδες.) Αλλά το SLIM δεν επέζησε απλώς – κατάφερε επίσης να διαρκέσει αρκετές πιο βάναυσες σεληνιακές νύχτες, πολύ περισσότερο από ό,τι περίμενε κανείς.
Ο Οδυσσέας προσγειώνεται στο πλευρό του
Για να είμαστε δίκαιοι για το SLIM, σίγουρα δεν ήταν το μόνο προσεδάφιο σελήνης που είχε πρόβλημα με την όλη προσγείωση το 2024. Τον Φεβρουάριο, το προσεδάφιο IM-1, που κατασκευάστηκε από την εταιρεία Intuitive Machines με έδρα το Χιούστον και ονομάστηκε Odysseus (ή «Odie» ) έγραψε ιστορία ως το πρώτο σκάφος με ιδιωτική χρηματοδότηση που έφτασε στην επιφάνεια της Σελήνης. Ήταν επίσης το πρώτο αμερικανικό σκάφος που έκανε κάτι τέτοιο από το 1972. Δυστυχώς, ένα από τα έξι πόδια του προσεδάφισης έσπασε καθώς γλίστρησε στην επιφάνεια της Σελήνης αφού προσγειώθηκε. Αυτό άφησε τον Odie ξαπλωμένο στο πλάι, μια άβολη θέση που περιόριζε τον όγκο των δεδομένων που μπορούσε να στείλει πίσω στη Γη. Το σκάφος απενεργοποιήθηκε μια εβδομάδα αργότερα καθώς ξεκίνησε η σεληνιακή νύχτα και η επαφή δεν μπορούσε να αποκατασταθεί στη συνέχεια.
Το Peregrine δεν προσγειώνεται καθόλου…
Τουλάχιστον ο SLIM και ο Odie έφτασαν και οι δύο στο φεγγάρι. Όχι τόσο το Peregrine, το οποίο σχεδίαζε να κλέψει τη βροντή του Odie ως το πρώτο ιδιόκτητο διαστημόπλοιο που έφτασε στο φεγγάρι αγγίζοντας στις αρχές Φεβρουαρίου. Στην περίπτωση αυτή, το άτυχο σκάφος μόλις που κατάφερε να βγει από την εξέδρα εκτόξευσης: αρκετές ώρες μετά την εκτόξευσή του τον Ιανουάριο, το Peregrine παρουσίασε «κρίσιμη απώλεια προωθητικού»με αποτέλεσμα να τραβήξει το βύσμα στην αποστολή του μια μέρα αργότερα.
…και το VIPER δεν λανσάρεται εξαρχής
Ωστόσο, από όλες τις εξελίξεις που σχετίζονται με το φεγγάρι το 2024, ίσως η πιο απογοητευτική ήταν η ανακοίνωση της NASA τον Ιούλιο ότι ακυρώνει το έργο VIPER. Η αποστολή σχεδιάστηκε για να αναζητήσει νερό στις πολικές περιοχές της Σελήνης και αρχικά είχε προγραμματιστεί να φτάσει στη Σελήνη το 2022. Ωστόσο, τα συνεχιζόμενα προβλήματα με το σκάφος προσεδάφισης που επρόκειτο να μεταφέρει το VIPER —που κατασκευάστηκε από την εταιρεία Astrobotic του Πίτσμπουργκ, η οποία κατασκεύασε επίσης το Peregrine— προκάλεσε πολλαπλές καθυστερήσεις και ήταν ένας από τους λόγους που επικαλέστηκε η NASA για την ακύρωση. Η διαστημική υπηρεσία υπόσχεται ότι τουλάχιστον μερικά από τα όργανα της VIPER θα επαναχρησιμοποιηθούν σε μελλοντικά έργα.
Η NASA χρειάζεται τρεις μήνες για να ανοίξει ένα δοχείο
Μια αποστολή της NASA που πραγματοποιήθηκε όπως είχε προγραμματιστεί ήταν η συνάντηση του Osiris-REx το 2020 με τον αστεροειδή Bennu. Το σκάφος έκανε ραντεβού με τον αστεροειδή με επιτυχία και έφερε πίσω δείγματα χώματος και βράχου σε ένα σφραγισμένο δοχείο, το οποίο έφτασε με ασφάλεια στη Γη τον Σεπτέμβριο του 2023. Το μόνο πρόβλημα; Το δοχείο αποδείχθηκε ότι ήταν πολύ καλά σφραγισμένο—τόσο που οι επιστήμονες της NASA δεν μπόρεσαν να ανοίξουν το καταραμένο.
Ο οργανισμός τεκμηρίωσε το ζήτημα τον Οκτώβριο του 2023 ανάρτηση ιστολογίουκαι πέρασε τα τέλη του 2023 για να ανακαλύψει πώς να ανοίξει το δοχείο χωρίς να μολύνει το περιεχόμενό του. Και τον Ιανουάριο, τρεις μήνες μετά την άφιξή του στη Γη, το δοχείο άνοιξε επιτέλους – και ευτυχώς, το πολύτιμο, παρθένο υλικό αστεροειδούς εξήχθη με επιτυχία.
Η Boeing και όλο το λυπηρό έπος του Starliner
Είχε κάποια εταιρεία χειρότερο το 2024 από την Boeing; Τα προβλήματα με τα αεροπλάνα της εταιρείας είναι καλά τεκμηριωμένα και το διαστημικό της πρόγραμμα είχε επίσης μια τρομερή χρονιά, κυρίως λόγω του Starliner. Το σκάφος μαστίζεται με προβλήματα από το 2014, όταν η Boeing κέρδισε ένα από τα δύο συμβόλαια για την κατασκευή ενός αντικαταστάτη για το Διαστημικό Λεωφορείο που θα μεταφέρει αστροναύτες στον ISS. (Το άλλο πήγε στο SpaceX, του οποίου το σκάφος Dragon εκτοξεύτηκε με επιτυχία το 2020.)
Μετά από χρόνια καθυστερήσεων, το Starliner τελικά κυκλοφόρησε τον Ιούνιο, με τον CEO της Boeing, Dave Calhoun προειδοποίηση εκ των προτέρων ότι «η προσδοκία από τα μέσα ενημέρωσης δεν πρέπει να είναι η τελειότητα». Ναι, για αυτό: ενώ το Starliner μετέφερε επιτυχώς τους αστροναύτες Butch Wilmore και Suni Williams στον ISS, η NASA ανησυχούσε τόσο πολύ για τα πολλαπλά τεχνικά προβλήματα του σκάφους που αποφάσισε ότι το Starliner δεν επρόκειτο να πετάξει τους αστροναύτες πίσω. Αυτό άφησε τον Wilmore και τον Williams ουσιαστικά κολλημένοι στο ISS, όπου παραμένουν.
Τον Σεπτέμβριο, ο Starliner επέστρεψε στο σπίτι χωρίς τον Wilmore και τον Williams. θα παραμείνουν στον ISS μέχρι τον Φεβρουάριο του 2025, όταν τελικά θα μπορέσουν να επιστρέψουν στη Γη… στο αντίπαλο SpaceX Dragon. Κοιτάξτε, κανείς δεν λέει ότι τα διαστημικά ταξίδια είναι εύκολα, αλλά το Starliner ήταν … καλά, δεν ήταν η τελειότητα, ας το θέσω έτσι.
SpaceX και όλη η συγγνώμη Boca Chica
Μιλώντας για το SpaceX, ενώ η εταιρεία κατάφερε να μην ανατινάξει κανέναν πύραυλο φέτος – μια ευπρόσδεκτη αλλαγή, δεδομένου ότι η έκρηξη του πυραύλου Starship τον Σεπτέμβριο του 2023 κυριολεκτικά άνοιξε μια τρύπα στην ατμόσφαιρα—δεν τα είχε όλα με τον δικό του τρόπο το 2024. Για αρχή, η SpaceX παραμένει υπό έρευνα της FAA για διάφορες υποτιθέμενες παραβιάσεις κανονιστικών ρυθμίσεων και αδειών, κατάσταση για την οποία η εταιρεία βρίσκεται δεν είναι ευχαριστημένος.
Συνεχίζει επίσης να δημιουργεί τεράστιο χάος στην Μπόκα Τσίκα του Τέξας, την απομακρυσμένη περιοχή του νότιου Τέξας που χρησιμεύει ως τόπος εκτόξευσης. Οι ντόπιοι ανησυχούν για χρόνια για τις επιπτώσεις της τοποθεσίας στο περιβάλλον, και όχι χωρίς αιτία – οι εκτοξεύσεις είναι τόσο δυνατές που μπορούν να σκοτώσουν πουλιά μίλια μακριά και να προκαλέσουν δομικές ζημιές στα κτίρια. Υπάρχουν επίσης πιθανές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην τοπική χλωρίδα και πανίδα – και σε αυτό το μέτωπο, η EPA ισχυρίστηκε τον Αύγουστο ότι η SpaceX απορρίπτει παράνομα λύματα μολυσμένα με υδράργυρο από την τοποθεσία για χρόνια.
Η Ρωσία δοκιμάζει «σούπερ όπλο», καταλήγει σε σούπερ κρατήρα
Ένας μεγάλος κρατήρας (πλάτους περίπου 62 μέτρων) είναι ορατός στο σιλό εκτόξευσης και μπορεί να φανεί εκτεταμένη ζημιά μέσα και γύρω από την εξέδρα εκτόξευσης, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο πύραυλος εξερράγη λίγο μετά την ανάφλεξη ή την εκτόξευση. pic.twitter.com/2a4l7YWf3m
— George Barros (@georgewbarros) 22 Σεπτεμβρίου 2024
Η Ρωσία είναι μία από τις οκτώ χώρες που είναι γνωστό ότι διαθέτουν επιχειρησιακούς διηπειρωτικούς βαλλιστικούς πυραύλους (ICBM), οι οποίοι μπορούν να μεταφέρουν κεφαλές (συμπεριλαμβανομένων των πυρηνικών ωφέλιμων φορτίων) σε βεληνεκές άνω των 3.400 μιλίων. Ωστόσο, με τη μεγάλη ισχύ έρχεται μεγάλος κίνδυνος, και όταν κάτι πάει στραβά με μια δοκιμή ICBM, μπορεί να πάει πολύ λανθασμένος. Αυτό φαίνεται να συνέβη με μια δοκιμαστική εκτόξευση ενός πυραύλου RS-28 Sarmat – που περιγράφεται από τον πρώην επικεφαλής της ρωσικής διαστημικής υπηρεσίας Ντμίτρι Ρογκόζιν ως «σούπερ όπλο» – τον Σεπτέμβριο. Αν και η Ρωσία δεν έχει αναγνωρίσει το περιστατικό, Ars Technica αναφέρθηκε δορυφορικές εικόνες που δείχνουν την κατάσταση πριν και μετά του σιλό εκτόξευσης κοντά στο κοσμοδρόμιο Plesetsk. Πριν: δέντρα, κτίρια και σιλό πυραύλων. Μετά: χωρίς δέντρα, χωρίς κτίρια και ένας μεγάλος κρατήρας. Ωχ.
Το “Alien signal” αποδεικνύεται ότι είναι ένα φορτηγό
Υπάρχει κάτι σχετικά με τη μεγάλη βολίδα που έσπασε στην ατμόσφαιρα και στον ωκεανό βόρεια της Παπούα Νέας Γουινέας το 2014 που φαίνεται να προσελκύει θεωρίες για εξωγήινους. Αρχικά, υπήρξαν εικασίες ότι ο ίδιος ο μετεωρίτης περιλάμβανε εξωγήινη τεχνολογία, και στη συνέχεια υπήρξαν εικασίες γύρω από τις δονήσεις του εδάφους που καταγράφηκαν από τα σεισμόμετρα στο κοντινό νησί Manus. Οι δονήσεις ήταν σήμα εξωγήινων;;; Όχι, είπε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε αυτόν τον Μάρτιο – πιθανότατα κατασκευάστηκαν από φορτηγό. Οδήγηση. Σε κοντινό δρόμο. Ω.
VIA: Πηγή Άρθρου
Greek Live Channels Όλα τα Ελληνικά κανάλια: Βρίσκεστε μακριά από το σπίτι ή δεν έχετε πρόσβαση σε τηλεόραση; Το IPTV σας επιτρέπει να παρακολουθείτε όλα τα Ελληνικά κανάλια και άλλο περιεχόμενο από οποιαδήποτε συσκευή συνδεδεμένη στο διαδίκτυο. Αν θες πρόσβαση σε όλα τα Ελληνικά κανάλια Πατήστε Εδώ
Ακολουθήστε το TechFreak.GR στο Google News για να μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις τεχνολογίας.